Meer dan twintig lesideeën voor de Kinderboekenweek 2020

Hier zijn wat lessuggesties bij het thema van de Kinderboekenweek 2020: En toen? De kinderboekenweek gaat over geschiedenis dus. Daar heb ik wel wat leuke boeken en lessuggesties bij. Ik heb de lesideeën heel summier beschreven. Zie het als aanknopingspunten. Sommige lesideeën zijn in te zetten voor alle groepen. Andere zijn misschien vooral geschikt voor onderbouw, middenbouw of bovenbouw. Oh, en trouwens: je kunt me natuurlijk ook nog boeken voor de Kinderboekenweek of daarna.

1. Lees een kinderboek. 

2. Lees een kinderboek van vroeger. Wat is er anders aan dan de boeken van nu? In De oma van de oma van mijn oma schreef ik een heel korte geschiedenis van de kinderliteratuur. Gratis en voor niets hier te downloaden

3. Neem allemaal je favoriete boek mee van thuis of uit de bieb. Wanneer verscheen het voor het eerst? Zet ze op chronologische volgorde. Extra leuk als je er zelf wat klassiekers tussen zet. 

4. Hou een kringgesprek over het weekend. Eén regel: je mag geen toen zeggen. Welke alternatieven gebruiken de kinderen? Schrijf ze op het bord. Doe het later nog eens. Laat ze woorden gebruiken die op het bord staan. Gaat het beter? Dit werkt ook voor geschreven teksten. Bij hogere groepen kun je meteen ingaan op signaalwoorden. 

5. Maak samen een groeiverhaal. Roep zelf een willekeurige beginzin. Wie weet de volgende zin? Wat gebeurde er toen? Keur alle zinnen goed, zolang ze maar op de vorige aansluiten. Als ze eenmaal door hebben hoe het werkt leidt het geheid tot enthousiasme. 

6. Bij de Canon van Nederland staan bij elk venster titels van bijpassende kinderboeken. Maak er gebruik van. Bijvoorbeeld door titels uit te zoeken bij elk hoofdstuk van jullie geschiedenisboek. 

7. Maak een tijdreis langs kinderboeken. Leg verschillende boeken over vroeger neer op verschillende plaatsen in de klas of op school. Maak een tijdreis door langs de boeken te gaan. (Zie ook tip 27)

8. Maak een stripverhaal van de geschiedenis van de aarde of het heelal of de Tweede Wereldoorlog. Bijvoorbeeld aan de hand van Hé Aardbewoner, Het hele soepzootje of Toen het oorlog was.

9. Schrijf allerlei jaartallen op een briefje. Stop ze in een doos en laat de kinderen een jaartal trekken. Laat ze vertellen wat ze weten over die tijd. Laat andere kinderen aanvullen. Je kunt ook een willekeurig jaartal trekken: http://random-date-generator.com.

10. Kies een boek met meerdere verhalen over vroeger. Zoals De oma van de oma van mijn oma, Van oerknal tot robot of Lang geleden. Laat elk kind een ander verhaal uitzoeken en er meer informatie bij zoeken. Maak er een werkstuk of presentatie van. 

11. Zoek het leukste nieuws van je geboortedatum (vanaf 1-1-2010). Te vinden op https://nos.nl/nieuws/archief.

12. Schrijf een recept in de verleden tijd. Toen deed ik de boter erbij. Daarna een snufje zout…

13. Vraag een opa of oma om met de klas te videobellen. Laat ze vertellen over vroeger en/of laat kinderen van tevoren bedachte vragen stellen over vroeger. 

14. Schrijf allemaal onderwerpen op briefjes waar je de geschiedenis van wilt weten. Dat kan van alles zijn: de fiets, Ronaldo, Instagram, de smartphone, Nederland etc. Doe alle briefjes in een doos of zak en trek er een voor een een uit. Wat weet je van de geschiedenis van dit onderwerp? Wie kan dit aanvullen? Wat vind je als verder zoekt op internet en in de bieb?

15. Bekijk de biografie van de schrijver van het kinderboekenweekgeschenk Arend van Dam. Schrijf nu zelf een biografie van een idool, een klasgenoot of jezelf. Maak net als Arend van Dam een versie in de eerste en één in de tweede persoon. Wat vind je fijner om te lezen? Waarom? 

16. Zoek kinderboekenschrijvers op op Wikipedia. Welke heeft er nog geen pagina? Schrijf een echte Wiki-pagina, maar hou je wel goed aan de voorschriften. Vaak kun je op de website van de schrijver veel informatie vinden over zijn boeken en zijn leven. 

17. Lees een boek of verhaal voor. Is het echt gebeurd? (Mijn favoriet is Soldaat Wojtek. Kinderen geloven nooit dat dat echt is.) 

18. Wat gebeurde er vandaag in de geschiedenis? Of op je verjaardag?

19. Bekijk het onvolprezen Welkom bij de Romeinen.

20. Kies een jaartal, bijvoorbeeld met de http://random-date-generator.com/ en schrijf een verhaal dat speelt in die tijd.

21. Ga naar de  toekomst. Kies 5 momenten uit tussen dan en nu. Schrijf de geschiedenis van de toekomst.

22. Doe het maandprogramma Echt waar van De Schoolschrijver. Altijd leuk, maar in de Kinderboekenweek extra toepasselijk. Drie kinderboekenschrijvers leren kinderen via het digibord schrijven over waargebeurde dingen. In de vierde les kun je een kinderboekenschrijver op school uitnodigen. Mij bijvoorbeeld.

23. Kijk bij de lessuggesties van 2017. Daar zit ook een boel geschiedenis in.

24. Schrijf een dagboekpagina (of meerdere) van een kind dat leefde in bijvoorbeeld de tijd van de Romeinen, de ridders of de Tweede Wereldoorlog. Maak het papier van te voren ‘oud’ door het in sterke thee te leggen of met een nat theezakje te deppen.

25. Schrijf een dagboekpagina (of meerdere) van een kind dat leefde in bijvoorbeeld Zeeland in februari 1953 of Suriname in 1863. Geef van tevoren goed aan hoe historisch correct het moet zijn en hoeveel research ze dus moeten doen voor ze gaan schrijven.

Een gedachte over “Meer dan twintig lesideeën voor de Kinderboekenweek 2020

Reacties zijn gesloten.

Ondersteund door WordPress | Thema: Baskerville 2 door Anders Noren.

Omhoog ↑